Usia Perkahwinan Kami

ConnectedMoms.com Ticker

30 May, 2011

Bercak Darah Ringan, Tanda2 Awal Kehamilan

"Kehamilan adalah momen yang sangat ditunggu pasangan yang mendambakan momongan. Akan tetapi, sering kali tanda-tandanya tak diketahui.

Beberapa ibu menilai bahwa tanda terjadinya kehamilan adalah tak kunjung haid. Padahal, ada berbagai tanda lain yang menunjukkan kehamilan, di antaranya tes kehamilan positif, mual dan muntah, perubahan pada payudara dan puting, atau sering buang air kecil.

Tanda lain yang sering membuat perempuan tak menyangka dirinya tengah hamil adalah munculnya vlek, atau bercak darah yang mirip menstruasi. Namun, biasanya muncul lebih sedikit. Disebut pula sebagai tanda Hartman.

Menurut dr Budi Maryanto, SpOG, dari RS Hermina Podomoro, Jakarta, vlek ini terjadi saat implantasi atau menempelnya embrio pada dinding rahim atau uterus. Terkadang Anda menganggap bercak darah ini sebagai darah haid. Padahal, implantation bleeding ini umumnya terjadi pada 8-10 hari setelah terjadi ovulasi atau sedikit lebih awal ketimbang datangnya waktu menstruasi. Jadi waktunya lebih pendek daripada haid normal. Ada kalanya muncul keputihan dari vagina karena pengaruh hormonal.

Selain itu, keluarnya bercak darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kram perut pada kondisi terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur, dan kondisi kram perut ini akan terus berlanjut sampai kehamilan trimester kedua.

Memang, tak sedikit wanita yang masih belum dapat membedakan tanda kehamilan ini dengan tanda munculnya haid, karena memang hampir sama. Yang jelas, tidak haid adalah gejala yang dirasakan oleh seorang wanita yang menyadari kalau dirinya sedang hamil. Penting untuk dicatat tanggal hari pertama haid terakhir guna menentukan usia kehamilan serta memperkirakan tanggal kelahiran sang bayi nanti.

(Hilman Hilmansyah/Tabloid Nakita)"


Sejak 2 hari lepas.. aku nie nak kata period pun xtahu laaa.. sbb ade darah kuar.. tp sikit jek... dah 2 hari mcm nie.. pas2 mcm awal laa plak.. selalu period aku akan datang pada 5hb.. tp nie baru 30hb.. blum lg sampai... mcm mane.. so aku search2 kat tenet laaa.. nie laa aku jumpa.. cuma skrg nie aku xleh nak kompomkan sama ada aku nie preggy ke x.. sbb aku xleh nak wat preg test darah masih kuar.. tggu laa minggu depan.. kemungkinan aku mengandung dan kemungkinan jugak tak...

Dalam minggu lepas jugak laaa... aku ade rase pening2 lalat.. mcm nak pitam gitu... hahahah.. incik hubby terus ckp aku ngndung.. aku pun xthu laaa.. mudah2an laa.. doa2kan laa aku dpt bby.. wah klu benda nie iya.. heppi laa incik hubby aku nie... takpe laa.. semuanya rezeki dari tuhan.. hari nie plak dpt increament gaji.. mungkin kah itu petanda baik...

Tuk pengesahan, aku akan tunggu minggu depan.. riso gak laa.. sbb aku skrg naik moto, mane tahu pregnent... riso plak aku nie.. mudah2an tuhan permudahkan segalanya tuk aku sekeluarga... ameen...

1 comment:

❤ Diyan Idris AidyEmpire ❤ said...

Salam...

Bulan September nti genap 2 tahun usia perkahwinan saya...

Saya belum pernah keguguran dan sebagainya,,,kalau lambat dtg haid tu selalu...kitaran jadi saya 30-35 hari...bulan lepas haid saya 16jun...sampai la petang semalam,belum ade tanda2 nak period..tp jam 11 mlm,ade tanda coklat di underwear saya..masa tu dah risau kalau2 senggugut...tp sampai la saat ni xde senggugut dan darah tak ade kuar...hanya setitik je..petang tadi dah pegi klinik,buat upt tp -ve..doc minta dtg minggu depan nak pastikan sama ada preggy atau x...bila tanya kwn2 di Facebook,ada yang bgtau,kemungkinan hamil...darah atau tanda coklat yang keluar tu adalah sporting,semasa proses implantation...sapa2 kat sini ade pengalaman macam ni x...kongsi dengan saya ya...terima kasih....



# saya fobia dengan UPT kit...

# saya sedikit teruja bila ada orang bagi tahu saya kemungkinan hamil....hadiah paling bermakna dalam hidup...