Usia Perkahwinan Kami

ConnectedMoms.com Ticker

01 November, 2011

Buku Merah

Disebabkan hari nie aku kebosanan dok opis... keje dah siap... tengok pesbuk mcm dah bosan jek... so aku tulis laa blog... nak cerita pasal kandungan aku num 2 nie... hikhik.. dah nak masuk 2 dah anak aku nie... adam pun dah mula mengerti n panggil 'adek' sambil pegang perot aku... terharunya.. sampai 1 mlm tgh asyik tido, tetiba adam cakap sorang2 'adek.. adek..' peggang perot aku tp mata tutup.. wah!! sampai mimpi2 die... hikhik....

Oke.. panjang intro 2... al-kesah nak wat buku merah nie... malas aku nak g awal2 so aku gi laa masa kandungan aku minggu ke-11 nak masuk 12.. sebab aku mengikut timing incik hubby yang bizi memanjang... ye laa memandangkan sekarang opis incik hubby byk yang tutup.. so die sgt2 bizi... huh, penat aku diwatnya nak pilih tarikh wat buku merah... akhirnya terbuat jugak laa aku nie...

Sehari suntuk jugak laa aku wat buku nie.. sebabkan opis aku tak terima time slip... so aku terpaksa laa apply leave.. abes cuti aku... xpe laaa... cuti kan.. sape yg tak suke.. ilang laa stress kejap. Aku gi pagi abes dekat tghari dengan bawak adamnya, bertambah laa stress aku. Merayap je die dalam klinik tu. Penat nak tunggu abes. Kene ambik darah, test air kencing, cek berat, tekanan darah dan macam2 lagi la. Abes je semua urusan tue aku g laaa ambik ubat, pastue aku bagi buku merah tue tok nurse cek n incik hubby nak time slip (opis die leh pakai yea). Terus je nurse tue suh aku minum air gula, minggu tue jugak.. perkh!!! aku mintak tangguh sampai 2minggu sebab kene apply leave. tekanan aku masa tue (sape yg mengandung n pena rase mcm mane kene kencing manis nie tahu laa rase air gula tue macam mane)

2minggu berikutnya aku kne la minum air gula, redha jek minum.. punyer laa lama aku minum, sebab tak leh nak telan. Bapak manisnya. wat to do.. minum je laa. punyer tahan aku takut termuntah. 2 jam kne tunggu tanpa leh makan apa2. tekanannya idup. pas dapat makan jek, punya kebulur. perot pun dah masuk angin. makan sikit jek. Pas2 asyik menyumpah sebab minum air gula yang sangat manis tue. Wekkk!!!!!

Tak sampai 2 minggu, KK Salak 2 call, cakap 'Gula awak nie tinggi nie, kene wat BSP test laa'. Nasib laa BSP test tue dpt MC sebab nak test darah dari pagi sampai malam... Pukul 8am, 10am, 2pm dan 8pm. 4 kali. Keesokkannya kene jumpa doktor pulak... makan masa separuh hari jugak (tahu2 jek laa klinik kerajaan). Nasib gula aku 2 tak berapa nak naik, sebab aku kontrol makan. Dah malam aku bantai makan. Pas jumpa doktor, aku kene jumpa pakar pemakanan plak.

So, untuk makluman.. aku nie penghidap kencing manis waktu mengandung. Tekanan jugak laa sebab aku nak kne wat BSP test 2 setiap 2 minggu sekali sampai bersalin... Rase tak nak dah checkup kat KK nie... Nyampah..

Pemakanan aku sekarang lebih terkawal laaa, sebab aku tak leh makan manis2. Aku bantai gak kekadang. Takkan nak berlapa kot. Sume benda tak leh nak makan. Lebihkan sayur, makan buah pun tak leh manis2. adus... berpantang laa aku nie.

Sekian.... :)

No comments: